måndag 23 januari 2012

Kost

Har ni tänkt på att en del saker retar upp folk.
Nu sist som jag kom att tänka på det var när jag såg Katrin Zytomierska i en debatt om kost. (finns att leta upp på svtplay eller youtube. Hon är ju en stor förespråkare för LCHF. Och mot sig i denna debatt så hade hon några dietister och hon som startade Itrim. (viktminskning via pulver).
Nu kör jag sedan ett år tillbaka själv LCHF så jag kanske är lite färgad men det som sticker ut är att det som sägs i denna debatt (Av vissa personer) är så grundläggande fel så det är inte sant.

Första personen som man kan plocka bort och behöver inte brys sig mer om är hon från Itrim. Hon påstår sig att det finns studier som visar att hennes konstgjorda preparat är bättre än riktig mat. Hur tänker man där. Konstgjort pulver bättre än mat? Super fel. Antigen så skiner inkompetensen igenom eller så är det en groda som poppar ur. Och så säger hon att de som kör annan kost faller så lätt för frestelsen att äta annat men det gör man inte med hennes pulver. Ö hallå. Sitter inte det i den mentala biten. Och har men inte karaktär att avstå saker så spelar det ingen roll vad eller vilken diet man följer. Men det är klart vad ska hon säga hon måste ju promota sitt företag oavsett hur fel hon har.

Nästa person är en dietist som bara hävdar att LCHF bara går ut på att äta kött. Och det kan man ju inte göra. Och när Katrin svarar att hon äter bara kött en gång i veckan så svarar dietisten med att räkna in allt till kött. Fisk, kyckling mm går som kött.
Hon är så otroligt inskränkt på sitt ämne så det är inte sant. För henne så ska man bara äta frukt och frukt och kanske lite frukt. För det är ju bättre för miljön säger hon.
Men vänta nu. Handlar debatten om miljö eller diet?
Sen så frågar Katrin hur mycket kött får hon äta enligt henne. Svaret är" du får äta hur mycket du vill"... Men det fick man ju inte nyss? Hon har verkligen inte fattat alls vad det handlar om.

Och det som är lustigt är att alla som diskuterar LCHF utgår ifrån att det är en bantningskur. Visst delvis är det ju det men det är en långsiktig diet. Vilket får andra konsekvenser än att bara vikten minskar.
Men det grundläggande faktafelet som alla verkar ha är att LCHFare bara äter kött. Ja vi äter kött men inte mer än andra köttätare. Vi tar inte fram 800g kött och steker och sedan bara äter det.
Ett snabbt exempel som de flesta känner igen.
Lövbit med stripps och Bea. Något som alla känner igen. Där skulle vi LCHFare ta bort strippsen och ersätta det med blomkål, broccoli eller sallad. Men gör detta att vi äter mer kött??
Absolut inte. Vad kommer detta i från.
För att bevisa detta så ska jag skriva ned vad jag äter under en vecka och visa vad det är som LCHFare äter.

4 kommentarer:

  1. Ää äter man inte mer än man förbränner så kan man stoppa i sig det man vill ha!
    Se på mig, fina värden och rätt vikt. // CTJG.

    SvaraRadera
  2. Ja du, grundregelen för allt är väl att inte överstoppa i sig mat. Lchf handlar dock på att få kvalitet på det man äter. Visst kan jag äta lite chips till middag istället för mat. Men vilken kvalitet är det för min kropp? Plus så köper jag inte att man får fina värden då kroppen är mättad med socker och andra kolhydrater.

    SvaraRadera
  3. Titta på hur länge människan har funnits. Hur länge har den brytt sig om LCHF och annan sorts diet eller vad ni nu vill kalla det. Kommer mänskligheten att överleva lika länge på pulver eller LCHF som det gjort utan dess vetskap? Jag skulle inte tro det. Frågan är om inte den psykiska påverkan är större än den fysiska. Tro kan rubba det mesta.........//CJTG

    SvaraRadera
  4. Så om jag tror att det är bra att äta 2 chipspåsar i veckan, ett halvt kilo godis, 2 l läsk, 1 pkt glass och på det smälla i mig bröd däremellan. Då mår min kropp bra av det eftersom allt sitter i huvudet enligt dig. Tror du på det själv ens?

    SvaraRadera