tisdag 24 januari 2012

LCHF

Fick en kommentar på förra inlägget som jag bara måste kommentera. Kommentaren var " Ää äter man inte mer än man förbränner så kan man stoppa i sig det man vill ha! Se på mig, fina värden och rätt vikt"

Återigen så visas det sneda och felaktig uppfattning om vad LCHF står för. Håller med om att vill man hålla sin vikt så ska förbrukningen vara lika som intaget lika enkelt som om man vill gå upp så öka intaget i förhållande till intaget och tärt om för att minska.
Och vill man gå ned i vikt så funkar alla dieter. För alla bygger på samma sak. Mindre intag än förbrukning. Men LCHF är något mer än bara detta. Viss alla värden som man mäter kan vara hur bra som helst.
Jag hade själv innan jag började med denna diet. Extremt lågt kolesterol. Var till och med så att läkarna frågade om jag var vegan. Men icke jag slavsade i mig det som fanns på bordet. Jag hade normalvärden för socker. Så även jag hade bra värden och vikten var väl inte att klaga på heller egentligen. Hade normalt BMI men visst något extra onödigt kila kanske. Men detta gäller ju när man är helt frisk och inte har några problem. Men ska man slaska i sig allt bara för att det går just nu. Lite väl kort framförhållning va, eller?
Så det man måste tänka på är vad händer om 10-15 år om jag forsätter att utsätta kroppen för extremt kolhydrat intag?
För det är det som det egentligen handlar om. Absolut så är kolhydrater viktig för kroppen. Utan dem helt så fungerar inget i kroppen. Men eftersom att kroppen bara kan hantera runt 6 gram kolhydrater. Det är allt som finns i kroppen vid ett och samma tillfälle. Så om jag då stoppar i mig ex 10 gram. Vad händer då?
Jo kroppen känner av om den behöver ha nya kolhydrater och tar upp det som den behöver. Säg 4 gram. Då blir det alltså ett överskott på 6 (60%) Vad gör kroppen av detta. Jo enkel energi att lagra. Hur då jo som fett. Eftersom att kolhydrater inte kan lagras. Smart system, Men om man nu funderar lite. Kan det inte vara bättre att tillsätta lite mindre kolhydrater. Låt oss säga det som kroppen faktiskt behöver i detta fall 4 gram. Då behöver inte kroppen arbeta med att omvandla det till fett. Nu måste dock kroppen ta upp annan energi för att återställa energi behovet men man tar bort en sak och kroppen kan då snabbare komma in i vilo läge. Vilket kan behövas för oss som tränar lite.

Och som sagt att LCHF endast är en bantningsmetod är totalt fel. Den bidrar med så otroligt mycket mera.
Nu finns det exempel på att personer har fått bättre hälsa. Ex. de som haft högt kolesterol eller socker. Hjärtproblem. Men det är lite svårare att sitta här och bevisa att det är så men jag kan ta exempel från mig.
Som sagts tidigare så hade jag bra värden innan. Men jag brukade normalt dra på mig en 5-6 förkylningar per år som gjorde att jag verkligen inte kunde träna. Under detta år så har jag haft 1 sådan förkylning.
Jag har faktiskt minskat min behov av sömn med 30-60 min per dygn men känner mig fortfarande ut vilad.
Vid träning så har jag längre uthållighet. Känner inte av dippar som tidigare.
Jag får inte längre detta blod sockerfall som gör att man får palt eller pizza koma.
Så för mig så har denna kost blivit ett naturligt val. Och i början var det lite klurigt att förstå hur det fungerade men nu så är det inga problem alls.
Så innan ni fördömmer det helt testa det under två månader och utvärdera vad som har hänt med er. Helt övertygad om att ni blir förbluffade över skillnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar